VIKTIGA FÖRÄNDRINGAR MELLAN ÅLAND & FASTA FINLAND samt ÅLAND & EU 2018! TÄRKEÄ MUUTOS AHVENANMAAN SEKÄ MANNER-SUOMEN LIIKENTEESSÄ 2018!

Från och med 01.01.2018 är Skatteförvaltningen den behöriga myndigheten för uppbörd av mervärdesskatt vid import, då importören är införd i registret över momsskyldiga. För att leveranserna till ditt momsregistrerade företag skall löpa smidigt behöver nedanstående uppgifter säkerställas före leverans (läs mer via länken) Aktuell information om handeln mellan Åland & EU 2018 hittar du också här http://transmar.fi/sv/transport/aktuell-transportinformation

01.01.2018 lähtien on Ahvenanmaan kaupankäynnissä veron keräävä viranomainen Verohallinto, mikäli tuoja on merkittynä arvonlisäverovelvolliseksi rekisteriin. Jotta arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröidyn asiakkaan lähetykset kulkevat viivytyksittä on hyvä varmistua että mainitut tiedot ovat merkittynä. Lisää info. saat tälta http://www.transmar.fi/fi/kuljetukset/kotimaan-kuljetukset

 

Boka transport

Här kan du skapa och boka sändningar, skriva ut fraktetiketter och andra transportdokument, följa upp era transportflöden och mycket annat.

För en smidig transport påminner vi om

Att handelsfakturan måste bifogas vid frakter utomlands till och från Åland, gäller även Sverige. 

Tips! Innan du bokar du din transport

Transmar Ab:s ansvar som transportör baseras på NSAB 2015 som gäller från och med 1 januari 2016. NSAB är ett dokument som förhandlats fram mellan Nordiskt Speditörsförbund och organisationer som representerar transportköparna i de 4 nordiska länderna. 

Ta del av NSAB:s bestämmelser och av Transmar Ab:s fraktprinciper & serviceavgifter innan bokning. Tveka inte att höra av dig om du har några frågor!

Boka din transport

Bokar du regelbundet frakt med Transmar? Då kan du och ditt företag ha nytta av inloggningsuppgifter till en egen kundsida.

Kontakta oss på tel. +358 (0)18 27 011 eller info@transmar.fi

 

Fördelar med att boka din frakt elektronisk.

  • Fraktsedlar och adresslappar skapas automatiskt när du bokar.
  • Du ser alla dina bokningar och kan skriva ut nya fraktdokument vid behov.
  • Bättre kvalitet på transporterna, fakturorna och servicen genom tydligare information.
  • Du kan följa din leverans på nätet.

 

Vad som krävs av dig som bokar din frakt elektroniskt.

  • Dina bokningar måste innehålla all information som behövs till transporten. Adresser, kontaktpersoner, telefonnummer, önskad leveranstid, ordernummer etc.
  • Om bokningen ändrar efter att data skickats måste du meddela Transmar manuellt.
  • Du som kund skall själv klistra kollilappar på godset. Det är du som vet vart dit gods skall levereras, inte Transmar.

 

Har du precis börjat använda Unifaun? Klicka på länken här under.