VIKTIGA FÖRÄNDRINGAR MELLAN ÅLAND & FASTA FINLAND samt ÅLAND & EU 2018! TÄRKEÄ MUUTOS AHVENANMAAN SEKÄ MANNER-SUOMEN LIIKENTEESSÄ 2018!

Från och med 01.01.2018 är Skatteförvaltningen den behöriga myndigheten för uppbörd av mervärdesskatt vid import, då importören är införd i registret över momsskyldiga. För att leveranserna till ditt momsregistrerade företag skall löpa smidigt behöver nedanstående uppgifter säkerställas före leverans (läs mer via länken) Aktuell information om handeln mellan Åland & EU 2018 hittar du också här http://transmar.fi/sv/transport/aktuell-transportinformation

01.01.2018 lähtien on Ahvenanmaan kaupankäynnissä veron keräävä viranomainen Verohallinto, mikäli tuoja on merkittynä arvonlisäverovelvolliseksi rekisteriin. Jotta arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröidyn asiakkaan lähetykset kulkevat viivytyksittä on hyvä varmistua että mainitut tiedot ovat merkittynä. Lisää info. saat tälta http://www.transmar.fi/fi/kuljetukset/kotimaan-kuljetukset

 

Min kundsida

Logga in på Min kundsida för att skapa mallar, skriva ut fraktsedlar och följa med statusen på dina transporter.

Kom ihåg!

Handelsfakturan måste bifogas vid frakter utomlands från och till Åland, gäller även Sverige.

Fördelar med att boka din frakt elektronisk.

  • Fraktsedlar och adresslappar skapas automatiskt när du bokar.
  • Du ser alla dina bokningar och kan skriva ut nya fraktdokument vid behov.
  • Bättre kvalitet på transporterna, fakturorna och servicen genom tydligare information.
  • Du kan följa din leverans på nätet.

 

Vad som krävs av dig som bokar din frakt elektroniskt.

  • Dina bokningar måste innehålla all information som behövs till transporten. Adresser, kontaktpersoner, telefonnummer, önskad leveranstid, ordernummer etc.
  • Om bokningen ändrar efter att data skickats måste du meddela Transmar manuellt.
  • Du som kund skall själv klistra kollilappar på godset. Det är du som vet vart dit gods skall levereras, inte Transmar.

 

Har du precis börjat använda Unifaun? Klicka på länken här under.