Aktuell transportinformation

Transmar varnar för störningar i trafiken under veckorna 52-01

Enligt information från rederiet kommer m/s Fjärdvägen att dockas veckorna 52 och 01. Rutten som m/s Fjärdvägen trafikerar är den viktigaste transportleden till och från riket vad gäller Åland.

Avbrottet kan förorsaka störningar i godstrafiken med förseningar upp till ett dygn.

Transmar ser över alternativa transportlösningar och hänvisar sina kunder att kontakta försäljning och kundtjänst för mer kundspecifik information.

Aktuell trafikinformation

Vecka 51

24.12 - 26.12 Ingen trafik

Kontoret håller stängt 24.12 -  26.12

Vecka 52

27.12 - 30.12 Trafik som vanligt både i Mariehamn och fastlandet (dockning)

31.12  Trafik enligt söndagstidtabell

2.1.2022 Trafik enligt söndagstidtabell

Vecka 1

3.1 – 5.1.2022 & 7.1.2022 Trafik som vanligt både i Mariehamn och fastlandet (dockning)

6.1.2022 Trafik enligt söndagstidtabell

Kontoret håller stängt 6.1.2022

 

ÄNDRINGAR I HANDELN MELLAN ÅLAND OCH FASTA FINLAND

Denna instruktion gäller för momsregistrerade företag

  • Det momsskyldiga företaget som importerar (köper) varor, ansvarar för att importförtullningen görs
  • Transmar sköter förtullningen för kundens räkning kostnadsfritt
  • Obligatoriska uppgifter vid transportbokning
    • Importörens (köparens) FO-nummer
    • Exportörens (säljarens) FO-nummer
    • Referensnummer som kopplar leveransen till importörens (köparens) bokföring t.ex. ett inköpsordernummer
    • Förutom dessa uppgifter även uppgifter som behövs för transporten. Så som till exempel uppgifter om avsändare (lastningsadress), mottagare (lossningsadress), antal kolli, vikt, volym etc.
       
  • Varukoder och belopp för godsets värde behövs inte.
  • Importören ansvarar för att referensnummer till importörens bokföring är uppfyller kraven från tullen och skattemyndigheterna.
    • I korthet måste inköpet i bokföringen gå att spåra (audit trail) till leveransen som är anmäld till tullen.

Mer information fås av Mariehamns Tull, tel.0295 52 333 eller e-post atp.skattegrans@tulli.fi , www.tulli.fi 

 

HANDELN MELLAN ÅLAND OCH EU 

Det är mycket information gällande ändringar att ta del av just nu, men Du behöver inte vara orolig, Vi delar gärna med oss av vår erfarenhet och kunskap för att hjälpa dig!

Förtullningen kan du göra själv via Tullens hemsida eller så hjälper vi till med denna. Tveka inte att höra av dig till oss! Maila spedition@transmar.fi eller ring oss på 018-27011.

Vill du fördjupa dig ytterligare hittar du mer information på Tullens och Skatteförvaltningens hemsidor www.tulli.fi och www.skatt.fi

 

AVVIKELSER PÅ GRUND AV RÅDANDE PANDEMI: 

På grund av coronaviruset (Covid-19) har vi på Transmar beslutat att minimera vår fysiska kundservice. Därför kommer Transmar att stänga sin kundservice för besök på Vikingagränd 6 i Mariehamn tillsvidare. 

Ni kan givetvis kontakta oss som vanligt via telefon och e-post. 
Telefon: +358(0)1827011 (Öppet veckodagar 08-16) 
Mail: info@transmar.fi
Trafikledning i Mariehamn direkt: 0201260500

Tveka inte att höra av dig till oss!