top of page
Transmar Ab

Historia

  • 1961 yritys Transmar perustettiin 17 toukokuuta nimellä Transmar, Mattsson & Co perustajinaan Gunnar Häggblom, Klas Eklund, Martin Isaksson ja Knut Mattsson. Ensimmäinen matka, joka kulki Transmarin nimissä m/s Skandialla Suomeen, tehtiin 4 elokuuta.

​

  • 1963 merkittävä muutos toiminnassa oli, kun vaatimaton 12 neliömetrin toimistotila vaihtui suurempaan tilaan, jossa oli 30 neliön toimistotila ja 20 neliön varastotila sekä 15 neliön vastaanottohuone.

​

  • 1966 Transmarille oli enemmän kuin tarpeen rakentaa omat tilat, jotka olivat puurakenteisia parakkimaisia tiloja yhteensä 150 neliömetriä.

​

  • 1967 Transmar hankki ensimmäisen pakastusyksikkönsä elintarvikekuljetuksia varten.

​

  • 1970-luku toi mukanaan merkittäviä muutoksia Transmarin toimintaan, ja siinä otettiin käyttöön enemmän asiakaslähtöisiä moderneja ajoneuvoja, mukaan lukien vaihtolavalaitteet. Ensimmäiset näihin soveltuvat neljä ajoneuvoa ja ensimmäiset kaksitoista vaihtolavaa otettiin käyttöön vuonna 1973.

​

  • 1976 Transmar osti osakkaansa ja kilpailijansa Anders Hägglundin kuljetusyhtiön, joka omisti viisi pitkää rekkaa.

​

  • 1977 aiemmin kommandiittiyhtiö muutettiin osakeyhtiöksi, ja Ingmar Janssonista tuli hallituksen puheenjohtaja ja Kjell Clemes toimitusjohtaja.

​

  • 1980-luku merkitsi sitä, että yhä suurempi osa kuljetetusta tavarasta oli elintarvikkeita, joko raaka-aineina tai jalostettuina tuotteina, ja lämpösäädeltyjen kuljetusten ajoneuvojen osuus kasvoi.

​

  • 1982 ajoneuvokanta koostui yhteensä noin 100 yksiköstä, joista 35 oli kuorma-autoja.

​

  • 1985 Transmar osti osakkeet yhtiöstä Roberts H. Transport & Spedition.

​

  • 1987 ostettiin kaksi pientä kuljetusyhtiötä, Hagman & Grönlund ja Egert Egerton.

​

  • 1987 Transmarin omistusosuus perunanjalostusyhtiöstä Ab Chips Oy Ltd kasvoi merkittävästi.

​

  • 1991 Transmarista tuli omistaja Ålands Renhållnings Ab:ssa.

​

  • 1991 uuden terminaalin rakentaminen Norrböleen alkoi.

​

  • 1995 ensimmäinen Transmarin käyttöön suunniteltu ropax-lautta, Fjärdvägen, aloitti liikennöinnin reitillä Långnäs-Nådendal.

​

  • 2005 Transmar hyväksyi norjalaisen elintarvikekonsernin tarjouksen ostaa kaikki osakkeet Chips-yhtiöltä.

​

  • 2009 ostettiin Fintermos, jossa on lämpösäädeltyjä tavaroita varten varasto ja terminaali Nådendalissa, Suomessa.

​

  • 2010 konepajayhtiö Teknikpartner Åland Ab aloitti toimintansa.

​

  • 2011 hankittiin Pohjanmaan kuljetusyhtiö Scandic Cargo Oy, jolla oli viisi pitkää rekkaa.

​

  • 2011 kun Transmar-konserni täytti 60 vuotta, yrityksellä oli 160 työntekijää, 80 rekkaa ja yli 250 kuormausyksikköä.

​

  • 2016 Transmar aloitti kuljetukset HCT-luvalla Ahvenanmaalla ensimmäisenä Pohjoismaissa. HCT-yhdistelmät olivat yli 30 metriä pitkiä, mikä tarkoitti kolmanneksen vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin lyhyemmissä rekka-yhdistelmissä.

​

  • 2017 Ålands Renhållnings Ab sulautettiin Transmariin.

​

  • 2017 Ruotsalainen kuljetus- ja varastotoiminta Lars-Åke Axelsson Ab ostettiin ja liiketoiminta nimettiin AX Transport Ab:ksi.

​

  • 2019 AX Transport muutti uusiin toimitiloihin Tumbassa.

​

  • 2021 kuljetusliike Scan Cargo ja osuudet huolintayhtiö Scandic Transista myytiin

​

  • 2022 Transmar-konsernin liikevaihto nousee 24 miljoonaan euroon, henkilöstömäärä on 175, ajoneuvojen määrä on yli 100 ja kuormausyksiköiden määrä on yhteensä noin 250.

Auta meitä parantamaan asiakaskokemustasi

Löysitkö tältä sivulta etsimäsi?

bottom of page