top of page

Transmar först i Norden med vintertest av eldriven kyltrailer

Den första eldrivna kyltrailern i Norden vintertestas nu av transportkoncernen Transmar. Testet kommer att ske dagligen under tre månader i vinterförhållanden på en rutt mellan Mariehamn på Åland och Lundo på fastlandet i Finland. Testet ger värdefull erfarenhet när det åländska transportbolaget siktar på att minska hela verksamhetens koldioxidavtryck med hälften till år 2030. 


Ett av de totalt 15 prototyper av helt eldrivna kyltrailers som Schmitz Cargobull testar i detta nu på olika håll i världen sker hos Transmar på Åland. Speciellt förhållandena under vinterhalvåret och färjetrafik intresserar tillverkaren med detta testet i Norden. 


Kylekipaget som testas av Transmar är ett av endast 15 prototyper från tillverkaren Schmitz Cargobull. De övriga testas samtidigt på olika håll i världen. Den eldrivna kyltrailern drivs enbart på el, medan traditionella kyltrailers har en dieselmotor som tillför kylan i trailern. Elmotorn som driver denna nya typ av ekipage kan dessutom laddas under körning förutom av extern laddningskälla.


Eldrivna kyltrailers har också ett flertal andra miljömässiga fördelar. Eldriften är tystare och utsläppsfri som gör att det kan även köras inomhus, exempelvis i stora lagerhallar. Speciellt i stadstrafiken är bullerfriheten är en fördel när man kör nattetid. Och utsläppsfriheten ger också en bättre arbetsmiljö för chaufförerna, berättar Transmars vd Mats Clemes.


Detta är det första testet av trailern i vinterförhållanden, vilket gör att snö, is, varmt och kallt medför stora belastningar på batterikapaciteten, berättar fordonschef Hans-Erik Eker på Transmar. Även de fossildrivna bilfärjorna mellan Åland och fastlandet utgör en utmaning eftersom trailern inte kan laddas på dessa färjor under överfarten, tillägger han. För Transmars del kräver testningen och ett framtida eventuellt ibruktagande av en dylik trailer en hel del av ruttplaneringen för att optimera laddningen av trailern, berättar hans-Erik Eker.


Om än Åland med sina korta avstånd och stor tillgång på el har lyfts fram som ett bra testområde för eldriven tung trafik så utgör ännu den otillräckligt utbyggda infrastrukturen både på Åland och även andra ställen ett hinder, konstaterar vd Mats Clemes. Eldrivna fordon och trailers för tunga trafiken är därtill betydligt dyrare att investera i än utrustning med andra drivmedel. Den billigare driften kan inte kompensera de dyrare investeringskostnaderna ännu idag, betonar han.


Transmar har dock en omställningsplan för sin verksamhet för att nå de globala målen för en hållbar konsumtion och produktion samt bekämpa klimatförändringarna, berättar försäljningschef Robert Nylund, ansvarig för miljö och återvinning vid Transmar. De klara miljömässiga målen i denna plan är att reducera koldioxidavtrycket med hälften till år 2030. Omställningsplanen i sin helhet för de 50-talet tunga fordonen i bolagets trafik sträcker sig till år 2035. En väsentlig del i planen är att byta fordonen till fossilfria fordon genom att elektrifiera fordonsparken.


Från vänster Hans-Erik Eker, Mats Clemes och Robert Nylund från Transmar samt Tommy Lindholm från Volvo.



Eldriven kyltrailer från SchmitzCargobull med eldriven Volvo dragbil.

Comments


bottom of page