top of page
Grön reflektion

Min Kundsida

Trygg och säker transport - varje gång, året om

 

Det skall vara busenkelt för dig att snabbt få svar på din fråga, göra din beställning och ta del av aktuell och viktig information som rör din tjänst. Därför utökar vi vår kundservice ytterligare med Min Kundsida där vi samlat allt på en och samma plattform. Vi kommer kontinuerligt uppdatera och utveckla denna sida för att göra det enklare och roligare för dig. Tveka inte att ge oss din feedback på vad du önskar att hitta här.

Transmar-60.jpg

Inför leverans & avhämtning

För en trygg och säker transport säkerställ följande:

Kollilapp/ Kollietikett

Vid bokning av paket och styckegods är det kundens ansvar att märka godset korrekt. En märkning med en avläsningsbar streckkod för mer precis ”track n’ trace” finns till förfogande
som PDF. Detta alternativ presenteras direkt efter genomförd bokning, men går även att hämta utifrån huvudsidan, eller via ”sök order” på kundwebben. 

Bokning och godsförpackning

Bokningen bör innehålla rätta och riktiga uppgifter. Vi förlitar oss på att t.ex. datum och tider stämmer med vad man har bokat. En kontaktperson med kontaktuppgifter behöver finns med i bokningen tillgänglig för trafikledningen och chaufför vid behov. Gods som skickas med Transmar bör vara paketerat på bästa vis för att undvika skador på godset under transport.

Tillgänglighet av avhämtning- och leveransplats

Tillgänglighet av lastning och lossningsplats:
Det är fraktbokarens ansvar att se till att lastning och lossningsplats förutsätter fri passage
för våra fordon. Om fordonet beskrivet nedan är för stort för angiven last-/ lossningsplats bör
man informera trafikledningen om detta i bokningsskedet. De kommer då att kontakta er och
komma överens om bästa sätt att hämta/ leverera godset. T.ex. kan det ske med mindre
delleveranser i mindre ekipage eller med kranbil.

Aviseringar / Track n Trace

Kontrollera att du har önskade aviseringar aktiverade till dig själv och/eller din underleverantör. Där du kan följa din leverans i realtid från start till mål på din kundportal. Dessa är även viktiga vid avisering av gods som behöver förtullas

Som bokare av transporter med Transmar har man som kund ett ansvar att ovan nämnda kriterier efterföljs. Vi på Transmar vidhåller oss rätten att göra ändringar i en bristande transport bokning medföljande avgifter, läs mer i dokument Serviceavtal & Fraktprinciper

​

​

Transmar-3.jpg

Leveransdagar & scheman

Framför allt i Norden. Vi finns på Åland, i Finland och i Sverige.

Transporter på Åland

Transporter mellan Åland och Finland

Måndag-Fredag

Transporter inom Finland

Daglig godslinjetrafik upprätthålls till och från Åbo, Helsingfors, och närliggande orter.

​

Till övriga orter sker transporterna i samarbete med våra samarbetspartners eller som beställningstrafik.

Transporter mellan Åland  och Sverige

Måndag-Lördag

​

​

Transmar Nya websidor.jpg

Utredning

Transportskada uppstår

Om skadan upptäcks vid leverans, skapar vår chaufför en avvikelse i sin läsare. Avvikelsen skapar automatiskt ett ärende hos vår utredningsavdelning för vidarehantering. 

 

Om skadan är dold och den upptäcks efter leveransen, skall du som kund inom 7 dagar meddela oss om skadan till utredning@transmar.fi Bifoga bilder på de skadade godset och ordernummer eller annan referens för att möjliggöra utredning.

​

Saknat gods

Om du som kund undrar var din leverans befinner sig, kan du se detta på kundportalen genom att öppna ordern och se på Track&Trace för aktuell status. Kontakta vår utredning vid frågor.

 

Om du får en leverans som inte är komplett och det saknas kolli, kolla i kundportalen var kollit ligger.

936eee_277fee9a979b482c8cb550040d4d3916~mv2.jpeg

Spedition

​

Läs här om skattegränsen mellan Åland och Finland.

https://www.naringsliv.ax/internationell-handel/affarer-over-skattegransen/varuhandel-mellan-aland-och-fasta-finland

​

​

Ifall din transport kräver export och ni önskar att Transmar sköter detta, vänligen förse oss med handelsfaktura minst två dagar innan transportens avgång.

 

EORI-nummer – ett viktigt nummer för tullärenden. Importörer och exportörer som idkar handel inom EU, skall ha ett EU-internt företagsnummer, dvs. ett EORI-nummer.  Du kan använda numret vid kontakter med tullmyndigheten i vilket EU-land som helst. 

​

 

Ansök EORI-nummer på tullens sida

 

​

​

Krav på exportdeklaration för 
införsel av varor från Sverige till Åland

​

En exportdeklaration från leverantören krävs för införsel av varor från Sverige till Åland. Leveransen kommer ej kunna fortskrida förrän vi som transportör säkerställt att rätt dokument finns och kommer att stannas hos avsändaren eller i vår terminal i Tumba i väntan på klarering.

​

Speditörer i Sverige hjälper dig med exportdeklarationer. Vi kan rekommendera speditörer som xxxxxxx.

​

Din feedback är värdefull

Hjälp oss att förbättra din kundupplevelse!

Framför allt i Norden

Vi finns på Åland, i Finland och i Sverige

bottom of page